TakeOff

Hej på alla glada!

Idag har det varit TakeOff (Kollar in talarna här: TakeOff) tillsammans med ett 13-tal företag i Uddevalla. Ett sjukt bra evenemang! Det kompicerade lite det jag missat i skolan idag. (Sorry!). Det var 3 föreläsare som gav mig bra ideér..Och hör o häpna: En affärsidé!

Detta kan jag sysselsätta mig med i sommar. Guu så bra! Jag fick en sådan Copy with pride-aha-upplevelse oxå!

En utav föreläsarna, Theo Härén, pratade mycket vettigt och bra om kreativitet, och fick oss att skratta många gånger. Jag fick många AHA-upplevelser! Jag ska visa Er ett ex:

Magdalena Forsberg tog kontakt med en galen tysk tränare för att gå från BRA till BÄST. Den galna tysken (ja, har ni sett skidsport har ni inte missat han!) tyckte att Magdalena skulle dra ett däck bakom sig när hon tränade i skogen.Helt galet tyckte folk. När Magdalena senare blev BÄST, hade tillslut ALLA däck bakom sig på träningen. Det var galet att INTE ha däcket.
Slutsats: Var inte rädd för att för att testa något nytt!! Vi säger det varje dag, MEN GÖR DET!

Han berättade även att hans son har spelet Geni Barn. Och han reagerade på att det bara finns ett svarsalternativ, och att barnen bli stöpta i samma form, att svara ETT rätt svar. Som tex: En fråga i Geni: Vad heter världens snabbaste 2-benta djur? Svar: Struts. Men hans son svarade Örn (ja, vi antar att han gjorde det), för i ett 4000m fritt lopp skulle antagligen örnen komma först.
Slutsats: Hitta på svar, kom på svar ingen har tänkt på. Varför begränsar vi barns kreativitet?

Senare frågade han vad som hände 1066. Slaget vid Hastings skrek en kvinna vid mitt bord. Och flera svarade samma sak. Han frågade samma sak en gång till, och fick oss att inse att vi var begränsade i våra svar. NÅGOT mer måste ha hänt 1066, alternativt svara på ett annorlunda sätt, tex: Någon fick en kniv i sig..

Han hade även tittat på Vi i femman, där de skulle ta fram 3 ord ur 3 ord med blandade bokstäver. Ett ord var ONERT. Ena laget hade svarat TONER, vilket var rätt, samt att de hittade de två andra orden, och fick 3 poäng. Andra laget  fick ihop orden TONER, NOTER och ett ord ur en annan. De fick bara 2 poäng, för att det var inte "rätt" svar. Men de stackars barnen använde sig bara utav sin kreativitet, men blev bestraffade. Why?! Det finns även fler ord ur ONERT: Tenor, orent och Roten.
Slutsats: Än en gång, vi är alltför stöpta att svara "rätt"! Vad hände med kreativiteten? Vad gör Zlatan till en utav världens bästa spelare? Jo, de gör inte som man ska göra (alltså som de andra), utan de övar på egen hand för att kunna överraska med något nytt. Som Foppas mål -95, det hade han sett tidigare och smygövat in.

Ett tips till ER ALLA. Jag var igår inne på Ted.com och tittade på några föreläsningar från SKITBRA föreläsare. KOLLA IN!

Jag fortsätter rabbla..

Han fortsatte att prata om service. Att överträffade förväntningar inte kan vara att få den förväntning man vill ha, eller antar få. ÖVERTRÄFFA!
Han hade beställt skilsmässopapper, och på beställningsbekräftelsen stod det Välkommen Åter! Jaha, bra att du försöker men det kommer skita sig nästa gång oxå ;) Det skulle tex. stå Välkommen åter, i andra ärenden! istället.

En kvinna vid namn Kattis Sandell, som startat ett gym i Göteborg, pratade om att det inte gör något om du faller, utan det är HUR du RESER dig som gör betydelse.

Kort och gott var det bra föreläsningar, som gav mig fina kontaker, men även mycket AHA! Och speciellt JAG, som är en analytisk person och oftast har väl genomtänka svar, och är rädd för att svara fel, har börjat lära mig nu att man inte måste kunna det rätta svaret, utan att hitta på svar ingen har tänkt på och att man har fler alternativ än vad man tror. Det gör mig mer kreativ!

Jag ska gå och köpa en bok där jag kan skriva ner mina tankar och ideér, de börjar bli många nu! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0