Let me update you.

Hej!

Jag ska uppdatera Er vad som hänt under min första vecka på UF Fyrbodal.

Måndag: Ledig. Hjälpte syster att packa upp fler lådor och vi tog en shoppingrunda ;)

Tisdag: Första dagen. Vi gick igenom våra scheman och bokade vissa dagar där det sker saker, som SM i Stockholm. Kul! Kul! Fick även göra lite småärenden som att skriva listor, hitta en BRA badrums bild med många pixlar till en fototapet till en monter. Internet har oftast för lite upplösning på bilderna för en tapet, så vi fick åka och ta kort på en badrumsutställning. Men inte det gick sp bra heller. .well..

Onsdag: Susanna (handledare) hade gjort en To Do lista åt mig. Hon ville ha en word-fil med de 14 kommunernas gymnasierskolor som ingår i Fyrbodal, samt en med kommunernas näringslivskontakter. Fixade jag lätt! Fick senare hitta på "lekar" till Kick-offen med de UF-elever som ska till SM för Fyrbodals räkning. Haha. jag tog bla. den övning vi gjorde med Lördag Morgon förra hösten,  hitta på bästa affärsidé mha tidningsrubriker.
Jag följde med Markus till ett gymnasium tvärs över gatan för att informera 2:orna om kommande UF-år. Det är intressant att se hur de "coola/störande" killarna som spelar ANTI är de som har bra ideér som skulle funka jättebra, samt blir helt omvridna efteråt.

Torsdag: Hjälpa Susanna med revidering (heter det så?). Hon gav mig 3 feta pärmar och en förklaring hur man gör, så där satt jag senare och letade fakturor och kvitton som skulle kopieras. Efter lunch begav vi oss till Uddevalla, där det skedde en rolig incident. Susanna råkade köra lite för fort i en vattenpöl, när det såklart gick en man på gatan, som mer eller mindre fick en mini-tsunami över sig. Suss fick dåligt samvete och vände för att ursäkta sig, och KANSKE erbjuda han ett UF paraply ;)
Kick-off i Uddevalla på ett mysigt stort ställe vid vattnet med ett 20-tal UF-ungdomar. Berättade lite generell info om Stockholm, mässan mm. Sedan tävlingar som jag nämnde, men även i att få ner ett gummiband som sitter under näsan ner till halsen, UTAN att använda händerna. Fick skåda MÅNGA roliga miner! Korvgrillning och prisutdelning efter det. Fick skjuts hem utav 2 fantastiskt trevliga tjejer, vars UF-företag gick ut på att ha danslektioner ;) Vi hade mycket att prata om!

Fredag: Suss & Co for till Norge på tävling, och jag till Halmstad.

Summa sumarum, vecka 1:
Jag vet, och har vetat länge, att det är detta jag vill jobba med. Men tänker jag efter, så vill jag nog kunna hjälpa till unga företagare mer personligen med tips & ideér, vilket man kanske är hindrad i som UF-chef. Jag ska först och främst försöka att bli rådgivare till nästa termin. Jag har även insett att jag vill lära mig mer ekonomi, hur man tar ut viktiga tal och hur man kan använda sig mer utav dessa tråkiga siffror. Jag tror även att om man vill bli chef, är ekonomi en STOR och BRA ryggsäck att ha koll på! Som det är efter vårat KY-år, kan jag bara de grunder jag lärde mig på gymnasiet, dvs. en uppdatering.
Det häftiga och roliga med att vara på UF, är att man får chansen att träffa dessa underbara och idérika ungdomarna, vissa med mindre vilja och vissa med mer. De inspirerar mig!

Vi avlsutar med en "vits" som en ganska så ny kille från ALMI skrivit på UFs whiteboard, då de delar byggnad:

Det var 2 blinda snickare..och en såg...

Ha en trevlig helg!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0